Kattints a hozzászólásokra! És mondd...!

 

Harmónia, egészség, önbecsülés, testsúly

 

Akkor vagyok jól, ha nincs túlsúlyom, vagy ha nincs túlsúlyom, akkor jól vagyok? És hogy jön ehhez az önbecsülés?

Nagyon sokan vallják, hogy az ember akkor egészséges, ha összhangban, harmóniában van önmagával és a környezetével.. Az ember többek között akkor érzi magát egészségesnek, akkor van harmóniában, ha a testsúlyát is megfelelőnek érzi (a mérőszámoktól függetlenül). De ez úgy is igaz (vagy inkább csak így?), hogy akkor megfelelő a testsúlyunk, ha nincsenek olyan problémáink, melyet a testünk túlsúly gyűjtésével próbál megoldani, vagy amelyeknek kezelésekor mellékhatásként túlsúly képződik. Éppen ezért reménytelen megszabadulni a felesleges kilóinktól, ha nem keressük meg a valós - az anyagi, a testi okokon túli - okokat. De ennek is nézhetjük a másik oldalát is! Ha figyelünk magunkra, s vállaljuk az őszinte szembenézést, akkor, rálelhetünk azokra a lelki okokra, melyek túlevésünket okozzák, és ha már tudjuk, mit kell kezelnünk, akkor kereshetünk más megoldást is, mint hogy evéssel csillapítsuk a fájdalmat, a hiányt. És ekkor pedig minden esélyünk megvan, arra, hogy megszabaduljunk fölös kilóinktól. Azokat a kilókat nevezhetjük fölös kilóknak, amelyek miatt szenvedünk testileg, lelkileg. Melyek újabb testi problémákhoz vezethetnek, vagy amelyek csökkentik az önbecsülésünket. Nagyon fontos, hogy egészséges legyen a testünk, de nem kevésbé fontos az önbecsülés sem. Az önbecsülés megfelelő mértéke pedig minden embernek alapvető létfeltétele.

A világ mindent megtesz, hogy porba zúzza a túlsúlyos ember önbecsülését.

A súlytöbblettel küzdő ember az önbecsülés szempontjából általában nehéz helyzetben van. A társadalom véleményformálói nagyon sokféle „másságot” tolerálandónak, elfogadandónak hirdetnek azt várva az emberektől, hogy az átlagtól különféle dolgokban elérő személyiségeket átlagosnak, hétköznapinak fogadják el. (Van átlagember egyáltalán?) Hát sajnos ebben a sorban a kövér emberek nem kapnak helyet. Szinte bármi más a megszokottól eltérő viselkedés, megjelenés, szokás nagyobb elfogadottságok kap, mint a kövérség. A legtöbb ábrázolásban a kövér ember negatív, lesajnálandó, szerencsétlen, rajta elfogadott dolog nevetni, gúnyolódni. Sokszor a kövér embert butának, esetlennek, majdhogynem mozgásképtelennek, mai korunkból mit sem értőnek mutatják be. Olyannak, aki csak kívülről nézi a dolgokat, de a valós élet nem az ő világa. Leginkább gyerekként vagy bárdolatlan tuskóként bánnak vele. Hol van ő a szórakoztató produkciókból, reklámokból ismert tökéletes testű, és ezért érdekes életre érdemes emberektől! Amit ebből a legfelháborítóbbnak taratok, hogy nagyon sokszor a gyermeknek szánt irodalomban, sőt még a tankönyvekben, munkafüzetekben is a negatív gyermekszereplőt kövérnek ábrázolják. Ez vérlázító! (Érdemes ezen elgondolkozni…) S mivel sokszor, sok helyen látunk ilyenfajta ábrázolást, a társadalom is egyre inkább így gondolkodik. Régebben egy-egy megalázó helyzetet átélve többször megfordult a fejemben, hogy meg kellene alakítani a kövérek jogaiért küzdő társaságot. Hát lenne jó néhány elérendő célja egy ilyen egyesületnek. De azért örülök, hogy nem ebbe fektettem energiát, hanem inkább abba, hogy megkeressem a kivezető utat a kellemetlen, sokszor fájdalmas helyzetből.

 

Szerző: empszi  2007.07.07. 12:29 18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr785913767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S (Antal) 2007.07.07. 22:05:06

Nem akartam elsőnek kommentezni, de olyan blogpangás van! Szóval én nem vettem észre a kövérség ilyen közvélekedési beállítását, bár attól még így lehet. Amerikában, miután a XX. század második felére több lépésben emancipálták a négereket, nem tudtak leállni, és minden vélt vagy valós hátrányú csoportot próbálnak túlemencipálni. A kövéreket se hagyták ki. A politikailag korrekt beszéd nem is használja a szót. Figyeld meg, hogy a filmekben is vigyáznak a néger és a kövér szereplők, rásadásul a pozitív szereplők megfelelő arányára. Ott már túl vannak azon, amit pedzegetsz. Viszont itt a még (szerencsére) nem politikailag korrekt világban van ám a kövérségnek pozitív rejtett jelentése is: kedves, joviális, melegség, jószív, stb. Én pl. önkéntelenül is nagyobb bizalommal vagyok egy kövér emberhez, mint egy soványhoz.

M 2007.07.07. 22:43:01

Jó, ha neked nem voltak ilyen élményeid, de honnan is lettek volna? És ahogy Te viszonyulsz az emberkhez, az azért nem a nagy átlag. Én nem tudom, hogy ez Amerikában hogy van, de én voltam kövér kislány, volt kövér kisgyerekem, s voltam karcsú és kövér asszony is, És tanárként is különös érzékenységgel figyelem a túlsúlyos gyerkeket, hogy ha kell, segítsek nekik. (Mert bizony néha kell. ) Úgyhogy nem magazininformációim vannak. Tudom, mit él át egy túlsúlyos kisgyerek, és egy túlsúlyos nő. (Túlsúlyos pasi még nem voltam...) Arról persze szó sincs, hogy én meg akarnám rendezni a "kövér büszkeség" napját, mérhetetlenül megalázónak tartanám, ha valakinek ilyesmi eszébe jutna. (Remélem, ez eszedbe sem jutott rólam.) Azt is tudom, hogy csak néhány évtizeddel ezelőtt is mennyire más volt ennek a testképnek a jelentése, megítélése stb, stb. de erről máshol szó volt, meg lesz is nálam. És hogy mit használ a "politikailg korrekt beszéd", és milyen képet rak az emberek agyába a média egyébkor, ez azért érdekes kérdés... No, de ne menjük el ebbe az irányba!

M 2007.07.07. 22:55:18

Azért hadd említsem meg azt, hogy 4. osztályos nyelvtan munkafüzetben láttam, hogy kövér kisgyerek képe alá kellett negatív tulajdonságokat gyűjteni, vagy pl. a Harry Potter (mint a mostanában messze legolvasottab történet) negatív ember-gyerek szereplőjét is így formálták meg. Csak ami hirtelen eszembe jut... De tényleg nem lenne érdemes elvinni a dolgot ebbe az irányba. Ez nem egy kövérjogi-harcos blog. (No, ezt most elsősorban magamnak mondtam.) És természetesen ezer és egy ellenpéldát is tudok én is...

S (Antal) 2007.07.07. 23:18:57

Ez a negyedikes nyelvtan tényleg durva. A meleg büszkeség egészen másból jön. Kövérjogi harcosnak meg túl sovány vagy! A korizlés van szerintem emögött, amit a Potter is meglovagol. Eredendően a kövér Jupiter óta az van ám belénk kódolva, ahogy én értelmezem: a kövér kedves és jó. Most valahogy megfordultak a dolgok itt a barbikorszakban.

skyppy 2007.07.08. 05:45:51

..jól írtad,én sem látom hogy a kövérséget tolerálnák...negatív jelzők,és negatív élmények kapcsolódnak hozzá,hiszen nem rég olvastam Angliában meg akartak büntetni egy anyát,mert túl kövér volt a gyereke,sőt el is akarták venni tőle....na ez már abszurd.. ...én soha nem voltam kövér,most is "kicsi" súlytöbbletem van...és ha leásnék a gyökerekig látnám,hogy miért van még rajtam 10 kg "biztonsági"többlet...azt hiszem a lelkem mélyén tudom is....nem könnyű szembenézni a gyengeségeimmel...:-((

ewa 2007.07.08. 08:31:46

Ha rangsorolni kellene, akkor az önbecsülés fontosabb, mint a testsúly, persze nem vitatom, hogy össze is függ a kettő. A nagy önbizalmú túlsúlyos emberek valóban jókedvűek, S (Antal) bizonyára rájuk gondolt, de testsúlytól függetlenül rengeteg ember küzd önértékelési zavarral, feldolgozatlan problémával, ez bizony meglátszik az utcán, a munkahelyen, az iskolában. Mennyi szomorú tekintetű emberrel találkozunk nap, mint nap. Milyen jó lenne, ha képesek lennénk egymás szemébe mosolyogni (nem műmosollyal) belülről fakadó őszinte érzéssel.

M 2007.07.08. 13:10:48

Ewa, szerintem is így van. Nem csak a túlsúlytól lehet valaki önbizalomhiányos, rengeteg oka lehet, Sőt az is lehet, hogy valaki az önbizalomhiánytól lesz túlsúlyos. Valóban általános emberi dologkról igyekszem beszélni, csak a túlsúly ürügyén...

M 2007.07.08. 13:15:43

Skyppy, nagyon nehéz a szembenézés. Azt hiszem, többek között én is azért írok erről ennyit, ennyiszer, hogy ezzel is kényszerítsem magam erre....

M 2007.07.08. 13:20:17

Anti, én még emlékszem, hogy az apai nagyszüleim milyen büszkék voltak rá, hogy olyan "erős kislány" az unokájuk. Tömtek is rendesen, mikor náluk voltam (elég gyakran), mondván: - Egyél, egyél, nehogy anyád azt mondja, sajnáltuk tőled, lássák, volt itt mit enned....

S (Antal) 2007.07.08. 13:41:26

Van egy érdekes elmélet: régen az emberek szegények voltak, éheztek, ezért soványak voltak. A gazdagok meg státusszimbólumból meghíztak, jelezve, nekik erre is futja. Azért nem hiszem el ezt, mert falun mindig volt ennivaló a padlássöprő időket kivéve. De azért valami van benne, hogy a jólét jelképe volt. Most a barbigirhes a jóléti jelkép, mert ahhoz a fajta testalkathoz már pénz kell: fitneszcentrumok, plasztikai műtététek, spec. drága kaja. Ennek ellenére állítom, hogy archetipikusan a dundi arc és pufi test az jóságot sugároz. Ha nem az csak civilizációs torzulás. Szumma: csak az a kövérség rossz, ami már egészségtelen. Ami nem az bele kell férnie az önérzetünkbe. Csattanó: kedves blogbarátaim, én kövérebb vagyok, mint Gyöngyi most. Eyedül én nem akarok fogyni az ismerősei közül.

Vica 2007.07.08. 21:45:07

Nagyon abszurd feltételezés, hogy én apám kisebbrendűségi érzése következtében lettem túlsúlyos? Kisgyereknek sovány voltam (annyira, hogy egy súlyos betegségem alkalmával az orvos megkérdezte anyámtól, hogy lehet két ilyen nagydarab embernek ilyen vánnyadt gyereke? anyu válasza: Elesszük előle az ennivalót. Persze elkeseredésében mondta, mert én akkor majdnem meghaltam.) Az étvágyam a pubertással jött meg, de akkor viszont faltam, aminek meg is lett az eredménye, és akkortájt kezdte apám mondogatni mi kettőnket egybevonva: mi nagydarabok... Az persze már az én saram, hogy miért nem dobtam le magamról a fölösleges kilókat. Amikor remek lehetőségem is volt erre, ugyanis a terhességem alatt pompásan lefogytam, de tényleg. A szülés előtti napon egy dekával se voltam nehezebb, mint kezdetben. Aztán szépen visszaszedtem, jól megtetézve, nagyrészt a GYES alatt... Azóta próbálkoztam pár fogyókúrával, de sose bírtam kitartani. Ez a mostani messze a legeredményesebb, és most a "háttér" is egészen más, mint bármikor korábban, meg a motiváció is.

S (Antal) 2007.07.08. 22:20:41

Nem abszurd, kedves Vica, de ez, amit leírtál még kevés az eldöntéséhez. Lehet genetikai hajlam, mint írtad, anyai részről meg lehetnek a gének hozzá. Lehet a nevelés során átadott szokások, attitűdök, stb. Apád nemcsak kedveskedett ezzel? Van egy másik elmélet. A jégkorszak olyan természetes szelekcióval járt, hogy csak a jó zsírtartalékokkal élő ember volt életképes. Nem volt kövér, csak olyan szalonnás, mert az állandó hőelvonás kalóriákat is vitt el. A melegebb körülmények (éghajlat, jobban fűtött lakás) viszont ezt a zsíréteget nem fogyasztják le, ezért az iylen genetikai adottságú ember akaratlanul is elhízik. Onnan ismerni meg, hogy rövidek a csöves csontjai, hogy a szivétől sehova se kelljen hosszan szállítani a vért, nehogy lehüljön. Az ilyen jégkorszaki génekkel nem jönnek be a szokásos fogyókúrák. Az elméletet bizonyítja, hogy az eszkimók, nyenyeces, lappok, stb. népek melegebb körülmények közt rögtön elhíznak.

M 2007.07.08. 22:23:13

Egy-egy "túlsúly-történet" mindig nagyon bonyolult. Általában nem egy dolog okozza. De minden lehetséges ebben a "műfajban". Szerintem érdemes gondolkodni rajta, de nem szerencsés leragadni egy-egy elképzelésnél. Olyasmit "érdemes megtalálni", ami közelebb visz a probléma megoldásához. Sok sikert és kitartást kívánok. :)

Lazac 2007.07.09. 06:01:12

Megint érdekes a téme, és "húsba" is vág...sajnos ez így van. Én is sokszor látom, másként néznek rám, először nem értem miért, aztán eszembe jut...ja persze....szomorú, hogy így van. Kicsit kirekesztett lesz a túlsúlyos ember. Ölellek és köszönöm.

S (Antal) 2007.07.09. 08:55:32

Köszönöm Nektek eenek a kommentsorozatnak a tanulságait! Tehát a korpulencia, mint pozitív előérzeteket keltő tulajdonság, nálam, nem jellemző mindenkire, sőt! Sokakban negatív előítélet működik, a kommantek szerint ez tény. Ez nagy tanulság két szempontból: meg fogom érteni a túlsúlyosok esetleg furcsa reakcióit, ha jószándékomat nem egyből érzik, ha tüske van bennük. Másik meg, hogy ha még hízom, mire számítsak. Sokat tanultam, kösz!

Vica 2007.07.09. 21:33:26

Köszi a választ :-)) Persze, én se úgy gondoltam, hogy csak az az egyetlen oka lenne. Nyilván a nevelés is (nem hagyunk tányéron ételt), az étkezési szokások (zsíros kaja, az esti órákban), mozgásszegény életmód (korán "leültem", úgy 9-10 évesen elkezdtem olvasni, olvasni, olvasni, minimálisra redukálva a kortárs-kapcsolataimat is, ennek speciális oka volt), genetikai adottságok (valóban zömök termetű vagyok, na ezzel sem voltam sose kibékülve, épp ezért nem is nézegettem tükörbe, minek?). Deazonbanviszont, a fenti körülmények éppúgy fentálltak 13-14 éves korom előtt is, és mégse híztam meg. Biztosan nem rossz szándékkal mondogatta apukám a hülye szövegeit (volt még pár neki), de azóta kiderült egyet-más, és tudom, hogy komolyan kisebbrendűségi érzései voltak. Valójában ő élete végéig se "nőtt fel" felelős felnőtté. Nekem inkább a "nagytestvérem" volt, nem az apám.

L 2007.07.15. 21:33:06

Elítélik a kövér embereket. Ez így van. De még azt is, akin mondjuk csak 5 kiló felesleg van, mégis az illető így érzi jól magát. Az elmúlt egy évben sok ilyen élményem volt(Azt hozzáteszem, hogy gyermekkorormban is sokat bántottak, azért mert duci kisgyerek voltam.) Tavaly februárban elmentem a gyerekklinikára az anyagcsere gondozóba, hogy segítsenek abban hogy le tudjak fogyni. Nem ettem sokat, mégis híztam. Kaptam diétás tanácsadást, oda is figyeltem, hogy mikor mit eszek, fogytam is szépen. Aztán többször rosszul voltam. Eljártam mindenfelé orvoshoz, hogy derítsék ki, hogy mi a bajom, mert hullott a hajam, örökké vert a víz, stb. Nevettek rajtam, hogy semmi bajom. pedig már lelkileg sem voltam valami jól. Aztán 2006. augusztus 4én pénteken váratlanul rosszul lettem. Kiderült, hogy epehólyag gyulladásom van, 17 évesen. Bekerültem az egyik pécsi gyermekkórház csecsemőosztályára(17 éves voltam!!!). Jöttek az orvosok, professzorok és nem hallottam mást, csak a lenéző megjegyzéseket, hát igen a túlsúly, meg nem tartják be az emberek a diétát, hiába adnak nekik tanácsokat, meg le kéne fogyni. Mindezeket lenézően mondták nekem azok az emberek, akik ugyancsak bőséges túlsúllyal rendelkeztek. Az egyik orvos még el is kezdett kutatni sok-sok orvostanhallgató előtt a szekrényemben, hogy én mit eszek. Ott telt be a pohár. Sírva, üvöltve, dühvel tele közöltem az orvosokkal, hogy én azon a helyen nem maradok, nem úgy bánnak velem, ahogy egy beteggel kéne. Aztán meggyógyultam ismét beteg lettem, más helyre kerültem. Ott már nem szólt senki azért, hogy hogyan nézek ki és a viszgálatok során kiderült, hogy nem az étkezési szokásaimtól lettem beteg, hanem teljesen mástól. Diétáznom kellett, 3 óránként kellett ennem, de nem ehettem sem friss gyümölcsöt, sem friss zöldséget, csak banánt. Sem zsírosat nem ehettem, sem rostosat, nem sok mindent szerepelt az étrendemben, ez a diéta keményebb bármely más diétánál)azt hozzáteszem már azzal is sokat lehet fogyni, ha az ember három óráként eszik, de csak keveset). Aztán volt olyan hogy majdnem 6 napig nem ehettem ihattam semmit, 5 kilót egyből fogytam. Köztudott hogy nem jó hirtelen, gyorsan fogyni, mert "csúnyán" hízza vissza az ember. Lényeg a lényeg lassan elhagyhattam a diétát és hát elkezdett visszajönni az a leadott 10-12 kiló. Soha nem voltam vékony, a testalkatom miatt soha nem leszek topmodell alkat. Nap mint nap szidnak, hogy hülye dagadt p.csa.(bocsánat a kifejezésért, de így hívnak) Olyan emberek jönnek oda hozzám és közlik velem, hogy kövér vagyok, akiknek bőven van felesleges kilójuk. Hiába nem akarok velük fogalalkozni, erőszakosan jönnek és csak mondják, hogy Norbi update, meg így lefogyni, úgy lefogyni. Sokan lenéznek azért, mert nem vagyok vékony, mert van rajtam felesleg. Nekem különleges az estem, nem ehetek meg bármit még ma sem, de ezt sokan nem tudják, és csak mondják a magukét. És meg kell hagyni, nem foglalkozom az ilyen emberekkel, mert biztosan nem elégedettek magukkal, hogy engem szidnak, és valahol bántanak. Nem vagyok én sem tökéletes, de jól érzem magam így. Nem is szeretnék olyan nagyon lefogyni, mert bennem van a félelem, hogy mi van, ha megint beteg leszek és sokat fogyok?! Legalább lesz miből leadnom. Ja és nem biztos hogy látszik rajtam, de még mindig 3 óránként eszem, és megnézem azt is, hogy mi van előttem a tányéron, és mozgok is eleget. Én így vagyok jó. Bátran állok a tükör elé. Nem tudom, hogy mit akartam ebből kihozni, talán azt, hogy mindegy hol van az ember, ha túlsúllyal küzd valószínűleg bántani fogják. De nem szabad emiatt elkeseredni, mindig küzdeni kell, hogy jobb legyen, hogy jobbak legyünk, és a legfontosabb: nézzük meg, hogy ki szólt hozzánk bántóan, és ki szólt meg minket lenézően, azért mert van rajtunk plusz!!!! Köszönöm, hogy leírhattam a véleményem, és azt is ha valaki elolvasta!!!!:) Szép napot holnapra ( és mára is) mindenkinek!!!!

M 2007.07.15. 22:39:34

L, köszönöm, hogy mindezt elmondtad nekünk. Nem akarok most okosságokat mondani. Sokkal összetettebb a problémád, minthogy egy mondattal elinézzem. Gyere máskor is, hátha mondok - mondunk itt néha olyasmit, ami egy-egy dologban segíthet. Úgy érzem azonban, jó úton jársz. Ahogy elfogadod a helyzeted, az példaértékű és gyógyító hatású. Sok puszi neked!
süti beállítások módosítása