Étrendajánlat

 

Jelszó: Kreativitás! Az tud főzni, aki a rendelkezésre álló alapanyagokból ízlése szerinti táplálékot készít. Egy szakácskönyv utasításait követni nem művészet. Csak bátran! Fontos, hogy kísérletezzük ki az egyéni megoldásainkat.

 

Mivel többen kértétek, betettem egy segítő táblázatot az ételtársításra figyelő étkezéshez, és kigondoltam egy étrendet az első négynapos ciklusra is.

Legyen, mondjuk, az első nap szerdán, akkor van elseje. Az ajánlás szerint húsnappal kezdünk. Ezt a zöldségnap, a tésztanap végül a gyümölcsnap követi.

Naponta ajánlok egy levest, egy melegételt és egy hideget. Én úgy csináltam, hogy ha dolgozni mentem, akkor vittem a hideget, és este volt melegétel. Ha itthon voltam fordítva.

 

Mindaz, amit egy-egy étrendajánlatban írok, az tényleg csak ajánlás. Szó sincs arról, hogy csak az lehet sikeres az ételtársításra figyelő étkezésben, aki éppen így és éppen ezeket eszi. Ezek csak ötletek. A lényeg az, hogy arra figyeljünk, hogy az egyes napokon a táblázat megfelelő oszlopából és a semleges ételek oszlopából válasszunk. Fontos az is, hogy nagyobb arányban legyenek a táblázat negyedik oszlopban lévő zöldségek az étrendünkben. Ideális arány a 20-80% lenne. Ezt tűzzük ki célul, törekedjünk rá, de ne legyen lelkiismeret–furdalásunk, ha nem sikerül. Ha figyelünk az arányokra, akkor nincs szükségünk semmiféle mennyiségi korlátozásra. Hogy minél könnyebben tarthassuk ezeket az arányokat érdemes több salátát, savanyúságot enni, mint ezt általában megszoktuk. A hagyományos magyar konyhában kevesebb ételhez eszünk salátát, savanyúságot, mint azt megtehetnénk. Először talán egy kicsit furcsa mondjuk egy zöldségételhez még külön salátát enni, de próbáljuk meg. Lehet, hogy ízleni fog. Nagyon fontos! Olyan ételeket együnk, amit szeretünk! Adjuk meg a módját! Lehetőleg terített asztalnál, a lehető legnyugodtabban együnk! Evés közben csak az evésre figyeljünk. Ez nagyon fontos!

Nos, akkor nézzük az első négy nap ajánlatát. (Reggelire gyümölcs minden nap.)

 

Szerda HÚSNAP

Ebéd: Csirkeaprólék leves, rakott karfiol.

Vacsora: Caciki (tzatziki – uborkás, joghurtos görög saláta) sonka-szalámi.

Csütörtök - ZÖLDSÉGNAP

Ebéd: Zöldbableves, főtt krumpli fokhagymás padlizsánnal (+káposztasaláta)

Vacsora: főtt kukorica

Péntek – TÉSZTANAP

Ebéd: Zöldségleves grízgaluskával, tarhonyás lecsó, És ha jól esne utána: süti, fagyi, csoki.

Vacsora Vajas kenyér (nekem a legjobb a teljes kiőrlésű tönkölyből készült kenyér) paprikával, paradicsommal. És ha jól esne: fagyi, süti, csoki.

Szombat – GYÜMÖLCSNAP (A családnak ilyenkor lehet pl. rakott krumpli, mert ez sajnos kizárt az ételtársításra figyelő étkezéskor. Esetleg csak úgy, ha zöldségnapon csak a krumplit eszegetjük ki belőle savanyúsággal, salátával, de a kolbászt és a tojást kihagyjuk.)

A gyümölcsreggelihez és a gyümölcsnaphoz nagyon fontos tudni, hogy a gyümölcs TÁPLÁLÉK! Nem „csak” gyümölcs. Érdemes natúr gyümölcssalátát készíteni. Ez alatt azt értem, hogy ízben harmonizáló gyümölcsöket vágjunk össze egy nagy tálba. Nem kell bele semmi ízesítés. A dinnye nem igazán alkalmas erre, de a többi gyümölcs igen. Ha így esszük a gyümölcsöt (elkészítjük és szedünk a tálból a tányérunkba), akkor sokkal „ételszerűbb”, jobban el tudjuk kerülni a „csak gyümölcs” érzést.

 

Az itt ajánlott ételek közül a fokhagymás padlizsánt leírom, mert ez „saját fejlesztés”, bár lehet, hogy más is szokta készíteni, de én még máshol nem ettem. Tehát.

Fokhagymás padlizsán

Kevés olajat (lehet olíva vagy bármi más, amihez kedvem van) sóval és sok fokhagymával összekeverek. A padlizsánt megmosom, és kb. fél centis szeletekben mindenféle zsiradék nélkül forró palacsintasütőben mindkét oldalát hirtelen barnulásig sütöm, és a fokhagymás olajba keverem. Egyéb kedvünkre való fűszerrel is ízesíthetjük Főtt krumplival, rizzsel, de pirított tarhonyával vagy csak kenyérrel is jó.  

 

Szerző: empszi  2007.07.30. 19:44 10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr835913728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

margit2 2007.07.30. 20:53:10

Végigolvastam az étrendajánlatodat! Egész jól hangzik! A fokhagymás padlizsán reijét lementettem, majd ki fogom próbálni! %wink%

Vica 2007.07.30. 21:47:36

Ezt én úgy ismertem, hogy a padlizsánt a sütőben kell megsütni, de iszonyú sokára sül, kipróbáltam. Tényleg, mikróban nem lehet? És utána grillezni egy kicsit a pörzsanyagok miatt?Vagy fordítva .-)

szepy 2007.07.30. 22:01:25

Én nem tudok okosat hozzászólni a dolgokhoz, csak jó éjszakát szeretnék kívánni! :-)

M 2007.07.30. 22:16:31

Vica, mivel én nagyon szeretem a padlizsánt, elég sok formában szoktam elkészíteni. Nem tűnt fel, hogy különösen sokáig sülne. Kb. mint a krumpli. Így felszelelve a forró vason meg pillanatok alatt kész. Nem tudom, milyen lenne mikróban. Én nem szoktam főzni mikróban, csak melegíteni az olyan ételeke, amit tűzön nem nagyon lehet.

M 2007.07.30. 22:19:38

Szia, Szepy! Valamiért nem tudtam írni az utolsó bejegyzéseidhez. Lehet, hogy az én gépemmel van a baj. Az az érdekes, hogy régebbiekhez ma is tudtam, de a hétvégi képeshez, meg a vershez már nem. Remélem, nem romlott el a hétvégi jó hangulatod. Neked is jó éjszakát!

M 2007.07.30. 22:22:36

Margit, remélem, ízleni fog. Én nagyon szeretem, bár nagyon elfogult vagyok a padlizsánnal. (Sajnos, a fiaim kevésbé...)

skyppy 2007.07.31. 04:59:47

..M..tetszik..és köszönöm,hogy tettél be..most éppen nincs sok fantárziám ilyesmihez,ezért is vagy nagy segítség...:-)))....

szepy 2007.07.31. 05:34:43

Szia M! Nem tudom miért nam tudtál írni, mert másnak sikerült. *csodálkozik* De sajnos elromlott, de ez egy hosszú történet.:-( Szép napot.

marisom 2007.07.31. 06:12:04

ezt tanulmányozni kell.. most csak egy röpke beköszönés Kellemes napot!

Vica 2007.07.31. 19:14:11

Igen, mint a krumpli, de amikor először próbálkoztam vele, nem képzeltem, hogy olyan sokára sül meg a sütőben, így sokkal hosszabbnak éreztem az időt, és ráadásul egészben raktam be, mert így szólt a recept. Én is nagyon szeretem, még a lecsóba is szoktam belőle tenni, meg lerakni, tölteni, rántani, nyammmmmm :-) A cukkinit hasonlóan .-)
süti beállítások módosítása