Lucabúza

Ma van Luca napja. Elvetettük a Lucabúzát. Az idén Mártától kaptam a magot. Ezelőtt évekig az iskolában a fűtőnk hozott nekem, mert neki nagyobb tételben (zsákszámra) van otthon. No, persze nem Lucabúzának.

Azt mondta ma valaki, hogy őrizni kell a kisarjadó búzafüvet a macskáktól, mert lelegelik. Neki ugyanis van három macskája, onnan tudja. Nos, nekünk van négy, de azért nincs tőlük veszélyben a búza. Ennek két oka is van. Először, a macskák nem laknak bent. Másodszor, a kert végében több hektár búzamező kezdődik, így, ha a macskáknak erre a különleges fűre támad kedvük, degeszre ehetik magunkat a karácsonyi búzánk nélkül is.

A búza rengeteg emléket felidézett bennem. Először is Apámat. Ő úgynevezett vetőmagtermesztő agronómus volt, egy nagy állami gazdaság vetőmagüzemét vezette. Tízéves koromtól egészen felnőtt diákkorom végéig minden nyáron ott dolgoztam nála. Kisdiákként címkét írtam a búzászsákokra. Később meg a vetőmag minőségét ellenőrző laboratóriumban ténykedtem. Én is meg tudtam állapítani a búzaszem víztartalmát harapásra, ahogy Apám. Nagyon szeretem a búzamag ízét, a learatott búza illatát, a nagy gabonahalmokat, ahogy a magtárban tisztításra várnak, meg az egymáson magasodó tömött zsákokat. De magát az aratást is. Még láttam olyant, hogy kézzel aratnak, első emlékeim közé tartozik ez a kép. De emlékszem a különböző kombájnokra is. Kislányként a kombájnosok maguk elé ültettek, hogy „vezethessem” a hatalmas gépet. Az otthonlevés érzése legerősebben akkor tölt el, amikor érzem a nyári gabonaföld illatát.

Szerző: empszi  2007.12.13. 17:06 23 komment

Címkék: én

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr65913608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

margit2 2007.12.13. 17:57:13

Én is dolgoztam évekig vetőmagtermesztő intézetben, sok hasonló élményem van. Bár én harapásból nem tudom megállapítani a viztartalmat.%wink% Lucabúzát még nem vetettem.

Blue Ocean 2007.12.13. 17:59:39

Sok szépet neked!:-) Puszillak!

M 2007.12.13. 18:23:48

Margit, még az is lehet, hogy ismerted Apát, bár nagyon régen, de sokat járt Martonvásárra. Jurás Jenőnek hívták, a Bajai Mezőgazdasági Kombinátban dolgozott. No, de tényleg nagyon régen volt, asszem nem is gondoltam komolyan ezt az ötletemet, csak nagyon érdekes lenne... :)

M 2007.12.13. 18:24:21

Blue, viszont! :)

Manólány 2007.12.13. 18:32:06

Nagyon szépen írsz az emlékeidről. Én is tettem el búzát. Remélem nem felejtem el az öntözést:) Legyen szép estéd.

M 2007.12.13. 18:37:45

Manólány, majd nekem Rólad, Neked meg rólam eszünkbe jut az öntözés. :)

Lazac 2007.12.13. 19:18:16

Anyukám is tett ma el Luca búzát, minden évben szokott...én soha...

S (Antal) 2007.12.13. 19:19:59

Jé (!), én is ismerek egy Jurás Jenőt! Dramaturg valahol francia területen.

M 2007.12.13. 19:41:13

Lazac, épp elég, ha ő vet. Őszintén "mevvaava" nálunk is jórészt anyukám csinálta, én csak szerveztem. De az ő keze rakta a magot. De ő már velünk lakik, és a betegségem aktívabbá tette (ez az egyik pozitív hozadéka a "képtelen történetemnek”, de van más is) , s ennek nagyon örülök (mármint, hogy Anya egy kicsit aktívabb lett) , s igyekszem ezt a lángot táplálgatni benne.

M 2007.12.13. 19:42:10

Anti, csodálod? Minden második embert így hívnak - nem? :D

S (Antal) 2007.12.13. 19:52:46

Igen, mikor legutoljára láttam, ő a második volt balról.

szonika 2007.12.13. 20:58:52

Egy kirándulás alkalmával, olyan 8-10 éves korom körül néhány gyerekkel, és egy szem felnőttel eltévedtünk valahol Almamellék környékén. Minden kajánk, italunk a csapat azon tagjainál volt, akik nem tévedtek el. Nagyon éhesek voltunk már, amikor egy hatalmas búzamezőn próbáltunk átvágni. Teletömtük a zsebünket búzaszemekkel, és azt rágcsáltuk. Azt az illúziót keltette, hogy elmúlt az éhség. A búzáról mindig ez jut eszembe. :)

Tilly 2007.12.13. 21:31:31

én nem ültettem, de ezt eltettem:) - ha szabad - köszi

Dorozs 2007.12.14. 03:21:08

A kilencediekeseimnek említettem Luca napját, a búza csíráztatást -- nem tudták mifene dolog ez. Egy-kettő hallott a Luca napjáról de sokat ők sem...

skyppy 2007.12.14. 04:43:49

..én se hallottam búzacsiráztatásról viszont a luca székéről igen...nemhiába az közelebb van hozzám....:PPP ...M...anyukám raktáros volt annó a Tsz-ben..(mert akkor még volt ilyen)....és én is szerettem aratáskor a búzahalomban játszani és a szalmában ugrálni, de persze utáltam utána fürdést....mert csípett...:PPP

Ircsike 2007.12.14. 06:23:14

Ez most nekem is egy teljesen uj dolog volt. Nem ismertem a Lucabuzat.:( Nekem is sok gyermekkori emlek jut mostanaban eszembe. Szep volt....... Legyen meseszep a hetveged Draga M!:)

M 2007.12.14. 18:06:11

Szonika, jó kis kaland lehetett! :)

M 2007.12.14. 18:07:48

Anti, azért is gondolom, hogy igazam van, mert mi négyen voltuk a családban, s ebből kettőt így hívtak! :D

M 2007.12.14. 18:08:54

Tilly, egészségedre, google búza. :)

M 2007.12.14. 18:12:17

Dorozs, nem csodálkozom rajta. :)

M 2007.12.14. 18:21:26

Skyppy, Ircsike, a nagymamám mindig tartotta ezt a szokást. (Aztán Anya átvette tőle, s mikor eljött az ideje, én is.) Luca napján kis edénybe, cserépbe, csészébe vetnek búzát, ami karácsonyra szépen kihajt. Nagyon régi népszokás. Én gyerekkoromban azt gondoltam róla, hogy azért csinálják, hogy a betlehemi állatok legelhessenek. Mert mindig ott voltak az edénykék a búzafűvel a kis Betlehem mellett a karácsonyfa alatt. :)

Manólány 2007.12.15. 16:21:25

Jó lenne ha figyelmeztetnél mert majdnem elfelejtettem:)

Ildikó 2007.12.23. 09:22:20

Sziasztok! Én vetettem búzát és hatalmasra nőtt már! Csak azt nem tudom milyen állattal etesem meg... ; ) Mit tegyek vele, ha elmúllik Karácsony?
süti beállítások módosítása