Hova való vagy?

Anti azt mondta, hogy még senkitől nem hallotta Baranyában azt a szót, hogy sütő. No, de én nem is vagyok baranyai. De, hogy milyen vagyok, az nagyon jó kérdés. Ezen elgondolkodtam egy csöppet. Apám felvidéki volt (Galánta), anyám bácskai (Zenta), Baján (Észak-Bácska) születtem, ott nőttem fel, de meghatározó éveket éltem Szegeden (bár nem sokat). Feleségnek jöttem Baranyába (elég régen). Hát akkor milyen vagyok? Sok évvel ezelőtt megcsináltam a családfánkat, igazából a gyerekeim családfáját. Itt van a falon, a legrégebbi fénykép rajta úgy 1830-ból való. A legkorábbi név, amelyet még megtaláltam a tizennyolcadik század második feléből. (Mint az egerági templom.) Nagyjából képviselteti magát rajta az egész Kárpát-medence. Nem is olyan rossz. Hogy valaki való-e valahová, csak attól függ, hogy mennyire szállunk alacsonyan a táj fölött.

Szerző: empszi  2008.07.31. 07:54 12 komment

Címkék: én

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr365913417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aranyhal 2008.07.31. 08:06:52

Az a családfa az nagyon ott van! :) Az apám apja Sátoraljaújhelyről jött Mohácsra, apám anyja osztrák származású volt, anyai nagyanyám itt született Csúzán, a mai Horvátország területén, anyai nagyapám ősei Legyelországból jöttek, ők Párizsban szerettek egymásba, ott is házasodtak össze :), aztán Bp-re kerültek....szóval, csak én vagyok tősgyökeres baranyai, és nálunk bizony sütőnek hívják.:)

M 2008.07.31. 08:08:49

Csúza? Egerág testvérfaluja. A gyerekeim sokat jártak ott néptáncolni, a csúzai gyerekek meg itt. :)

SA 2008.07.31. 12:47:01

Vannak mobilis és imobilis korok. Ha családfákat nézel, vannak korszakok, amikor 3-4 km-en belül marad a család, van amikor több száz km-t is szór. A török idők után és a modern idők voltak száz km felettiek, a posztmodern mobilitás léői túl az 100 km-t, bár szórványosan előtti is volt pl. Amerikába kivándorlás. Ha a mobilitás nem alkot diaszpórális zárványt, hanem az új helyen házasodnak, akkor az jó hatással van a genetikai adottságokra. Az immobil családban felgyűlhetnek az örökletes betegségek, hajlamok. Pl. az én családomnak egyik ága az 1200.as évektől három faluban élt csak, van is hajlam a magas vérnyomásra (gutaötés), szürke hályogra. Te ilyen szempontból szerencsés vagy ezzel a "keveredéssel". EGy másik elmélet szerint az eltérő kultúrák kiolthatják egymást, és egy kulturálatlan állapotot hoz létre a keveredés, ami alulkompenzálja a genetikai nyereséget. Szerencsésebb esetben kulturális többlet is lehet a találkozás eredménye, de a fogyasztó társadalom a kultúrakioltásnak kedvez.

M 2008.07.31. 13:25:29

Én a kulturális többletre és az egészséges génállományra szavazok. Szóval, egyszerűen zseniális vagyok, és agyonüthetetlen. (90 éves koromig vannak terveim. Utána azét majd nyugdíjba megyek..) De ez eddig sem volt kérdés. :D :D :D

Aranyhal 2008.07.31. 13:44:40

Látom M, még itt is, még így is....kicsi a világ. :)

SA 2008.07.31. 15:04:53

1. 120 évig élsz, mert a pszichovelnessz ezt okozza. 2. Nem mész nyugdíjba, mert addigra 150 év lesz a nyugdíjkorjatár. (Apropó 67 év férfiaknak! Te felvennél 67 éves ács állványozót? Vagy befeküdnél egy 67 éves szívsebész kése alá?)

skyppy 2008.07.31. 16:48:11

..jó téma, én most keresgetem a gyökereimet...a szüleim Debrecenből származnak, de csak Kolozsváron ismerkedtek meg...anyukám a katon édespja miatt élt ott, apukám meg ott volt katona....én is az egészséges génállományra szavazok....:-))

Évice 2008.07.31. 23:07:18

Azt hiszem itt Baján és környékén nem lehet panasz a génállomány egyoldalúságára. Több nemzetiség, majd a háború utáni ki és betelepítések, menekültek, később a jobb megélhetés reményében ideköltözöttek. Persze ez mára megváltozott, a jobb életért inkább elköltözik aki teheti, a gyerekeink többsége meg már eleve máshol kezdi az életet, nagy számban külföldön. Hát ez lett a kincses Bácskából... Számomra elkeserítő ez a túlzott mobilitás, és a kultúrára sincs túl jó hatással, illetve elveszíti jellegzetességét, hagyományait.

M 2008.08.01. 19:52:48

Skyppy, ez is elég érdekes történet! Évice! Örülök, hogy itt vagy. Szerintem visszakincsesedik még az a Bácska! (Remélem.) Maradtak ott nagyon jók, ha egyesek hűtlenkedtek is. :)

klikk 2008.08.01. 21:14:34

Úgy gondolom, ahol a boldog gyermekéveket töltöttük.

margit2 2008.08.01. 21:33:39

A Kárpát medence tényleg a népek olvasztó kemencéje! %wink%

M 2008.08.01. 21:47:49

Klikk, azt hiszem igazad van. Álmomban sokszor visszatérek oda. :) Margit, ez a mi családunkon meg is látszik.
süti beállítások módosítása