Mi a helyzet a reggelivel?

Van mindenféle szakvélemény erről a kérdésről, és vannak tapasztalataim. A kettő homlokegyenest ellentmond egymásnak. Általában azzal találkozunk, hogy a táplálkozási szakemberek a bőséges reggeli mellett kardoskodnak, ráadásul olyan indokkal, hogy így megelőzhető a túlsúly. Szerintem ez nem igaz. Lehet, hogy valamiféle laboratóriumi kísérlettel lehet igazolni a bőséges reggelit, ám az ember annál sokkal bonyolultabb lény, mint egy steril pipetta és egy kémcső. Aki már küzdött olyan gonddal, hogy többet evett a kelleténél, az általában azt is tapasztalta, hogy egy-egy bőséges reggeli után nemhogy kevesebbet enne délben, inkább azt, hogy azt az „ellátást”, amit reggel biztosítottunk magunknak minimum szinten kell tartani, de inkább meghaladni a nap folyamán. Visszavenni a mennyiségből egy napon belül, szinte lehetetlen vállalkozás. Én a gyümölcsreggelit ajánlom, minden egyéb más étel nélkül. Nekem ez nagyon-nagyon bevált. Voltak évek, amikor úgymond „rendesen” reggelizetem. Nos, azt inkább felejtsük el! Akkora túlsúlyom soha sem volt, mint azokban az években. És lehet, hogy véletlen, de abban az időben szedtem gyógyszer a magas vérnyomásomra és az allergiámra is. Én nem mondom, hogy ez a reggeli miatt volt, de hogy nem voltam jobb állapotban, mint előtte vagy utána, az biztos. Hát, nem tudom. Mindenesetre én sokkal jobban hiszek a saját érzékszerveimnek.

Ezt most a honlapom blogjából másoltam ide. Milyen dolog ez?

U.i.

Nem véletlenül írtam ezt a bejegyzést, hanem azért, mert olvastam egy olyan cikket, ami arról szólt, hogy az ideális testsúly titka a bőséges reggeli. Most meg egy olyan jön velem szembe, hogy mennyire fontos, hogy ötször együnk naponta, mert különben az agyunk bepánikol, hogy hol a kaja, és mindent tartalékolni fog. Honnan fújja össze a szél ezt a sok bölcset??????????????

u.i. 2

Ez itt Alíz cikkének linkje. Ez a cikk nagyon tetszett nekem. Az említett doktornő nagyon hasonlókat mond a témában, mint én.

http://erdely.ma/eletmod.php?id=41589

Szerző: empszi  2008.09.10. 21:12 17 komment

Címkék: én

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr495913368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SA 2008.09.10. 21:50:22

Milyen dolog a honlapod blogjáról másolni? Jó! Milyen kísérleteket végeztek, amikor steril pipettát és kémcsövet reggeliztettek? A gyümölcsreggeli nekem nem jön be. Először is a legtöbb gyümölcs savas, és reggel le kell kötnöm a gyomorsavat. Így a reggeli gyümölcs borzalmas hasfájást okoz. Másodszor, az akármilyen kémhatású is reggel ha meg nem is hajt, de érted, és ez általában probléma munka közben. Nekem minden reggel otthon főzött kakaó kell. Enyhén lúgos, megadja a napkezdő energiát és finom. Akár estig is bírom étlen. Böjt időben gyakran egy szelet szárazkenyeret ropogtatok reggel. Néha olyan jól esik, hogy már nem is böjt, akkor besózom, ne legyen olyan finom. Mi a véleményed az én reggelizési szokásaimról?

M 2008.09.10. 22:05:37

Ezt szoktad meg, ezért tetszik. Azért ezt a gyomorsav és savas gyümölcs dolgot érdemes lenne átgondolni. Meg azt, hogy mitől lesz az embernek gyomorsava.

marisom 2008.09.10. 22:17:58

Én minden reggel iszom egy pohár citromos vizet, aztán jöhet a lájtos kávém négy cukorral, majd kb. egy óra múlva bőségesen és nagyon kényelmesen, reggelizek, és minden reggelit, két teáskanál búzacsírával fejezek be. Következik egy tempós munkába sietés 2-3 km, majd a napközbeni szénsavmentes vizem, ilyenkor 4-5 barack, vagy egy két alma az ebédem, haza hegynek gyalogosan, majd bevacsizok bőségesen, nyugodtan. Nasit nem igazán engedek meg magamnak. Nem éhezem és így nagyon jó a komfort érzetem és a súlyom, na azért én is nasi, de akkor egy két nap degeszre eszem magam és minden kezdődik előlről. A gyaloglás tudatos, egyébként jönnek a plussz kg.

SA 2008.09.10. 22:19:34

nincs sok savam, nem teng túl, egyszerűen a normális (3,3 dl a 0,1 n HCl oldattal ekvivalens pepszines-katepszines és egyéb szükséges anyagokat tartalmazó oldat) gyomorsavam van. Ámde éhgyomorral csak az van a gyomromban. Ha még savanyítom, a gyomor semmit nem tud termelni a közömbösítésére, és a pufferkapacitása se akkora, hogy ne savanyodjon el jobban. Ettől minden eészséges ember hasa fáj. A régi öregek is mondták, hogy éhgyomorra ne együnk gyümölcsöt, vagy legfeljebb kenyérrel, ami leköti a savat. Nekem gyermekkoromben egy szelet kenyér almával, szőlővel komplett főétkezés volt. A kakaót sokan kárhoztatják. Én az etimologiájában hiszek: kecsua csocsoatl szó szerint azt jelenti, mint a hatóanyaga görögül: theobróma, azaz az istenek itala.

SA 2008.09.10. 22:24:14

Tényleg az én gyomrom beteg. Marisom reggele után pokoli kínokkal fetrengenék gyomorgörcsben, és kiszáradnék a hasmenéstől.

Alíz 2008.09.10. 23:12:56

Szerintem, talán előbb ki kellene próbálni a gyümölcsreggelit és azután beszélni a gyomorsav "savanyításról", meg egyéb igen okos dolgokról. Amiket én egyáltalán nem értek, de ez bizonyára az én műveletlenségem számlájára írható. Nos, én próbáltam a gyümölcsreggelit és nagyon bejön. Nem lett tőle több savam, de úgy jól laktam vele, hogy délig hallgattam, mint a csuka. Eszembe sem jutott, hogy bármit is ennem kellene. Amúgy olyannal is találkoztam, aki azt tanácsolja, hogy teljesen ki kell hagyni a reggeli étkezést, egyébként az összes többiben majdnem teljes mértékben Gyöngyivel ért egyet. Remélem, nem sértődik meg Gyöngyi, ha idemásolom a cikkem linkjét - http://blogol.hu/comment.php?log=1908003 - olvassátok el, érdemes. Ráadásul olyan orvos mondja, aki maga is túlsúlyos volt és hasonló módszerrel fogyott le, mint Gyöngyi.

SA 2008.09.11. 16:36:28

Kedves Alíz! Amit írtam tapasztalat. Én, a családom, több ismerősöm ugyanígy van. A reggeli gyümölcs gyomorfájást oloz és kissé meghajtja, hacsak nem szorulós típus valaki. Persze ha kenyérrel esszük a gyümölcsöt, akkor nem. Az ember élete, legalábbis az enyém van olyan változatos, hogy mindenre volt már példa. Pl. arra is, hogy se pénz, se más kaja nem volt, csak a kertben és a vadon termő gyümölcsök. Próbáld ki, milyen borzalmas. Az egész emésztőrendszer megsínyli és olyan kevés energiát ad, hogy fizikai munkavégzés esetén össze is esik az ember a gyengeségtől. Ma meg is kérdeztem gasztrológust a kérdésről. Hozzá lehe a szervezetet szoktatni a savas indítéshoz, de más következményei lehetnek később. Persze mindenki azt eszi-teszi, amit akar, de én nem reckirozok, hacsak nem kényszerből. Marad a kakaó kiflivel, böjtben a kenyér és a víz. Van kivétel! A banán pl. alkalikus, nem olyan magas a rossttartalma, hogy ehgyomotrra csikarjon. Ez is tapasztalat. Ha olyan körülmények közt vagyok reggel két banán egy egész napra elég.

M 2008.09.11. 16:45:10

Marisom, én is szoktam reggel citromos vizet inni. Szerintem nagyon jó. Anti, szerintem, még érdemes ezen a dolgon kicsit gondolkoznod, ha van hozzá kedved. Persze nem muszáj. Csak ha tényleg érdekel. Mert én ezeket igen komolyan veszem ám, s nem csak úgy... A dolog kicsit összetettebb, mint első látásra, s tényleg nem olyan az ember, mint ahogy a kémiai labor nyomán ezt gondolni lehetne. (Mint mondtam, némileg többtényezősek vagyunk, mint egy steril kémcső és pipetta.) Alíz, köszönöm a megerősítést! A cikked linkjét ideteszem: http://erdely.ma/eletmod.php?id=41589

M 2008.09.11. 16:56:33

Anti, szerintem erről nem érdemes vitatkozni. Nem vagyunk egyformák. És ráadásul nagyrészt tudati dolgok befolyásolják ezeket a folyamatokat. Nekem egészen mások a tapasztalataim. Nagyon sok éves tapasztalatom van a délig csak gyümölcs módszerrel. Hogy nem káros, amit mondok, az egészen biztos, mert akkor már rég elpatkoltam volna. Azokban az években volt gondom az egészségemmel, amikor "rendesen" reggeliztem, de ezt már írtam.

SA 2008.09.11. 18:03:33

Nem is lehet vitatkozni. Nektek így jó, nekem úgy. Én ezt tapasztaltam ki, ti azt. Én nem vagyok beteg, mert nektek is van alapban gyomorsavatok, csak másként szoktattátok. Így van rendjén. Maradok a kakaónál. Az éhgyomorra gyümölcs nálunk nem jön be, és - ezt orvostól is megkérdeztem - rendjén van. Ha a kényszer rávisz, bizony köbvetkezményeit szenvedem. De miért is kellene ezt rámerőltetni? És rátok meg miért az ellenkezőjét. Maradjon mindenki a maga szokásánál. Mindenesetre miőta reggel adok a tanítványaimnak kakakót is kiflit, a mentális teljesítményük, tartós figyelmük jelentősen megnőttt!!! Valami rosszat tettem velük?

Alíz 2008.09.11. 19:28:53

Az én lányom is egy időben kakaóra ébredt. Addig nem volt hajlandó felkelni és iskolába készülni, míg meg nem itta a kakaóját. De érdekes módon egy ideje, nem akar reggelizni, vagy maximum megeszik egy almát és azzal megy az iskolába. Orvosnő barátnőm tanácsolta, hogy hagyjam, ha neki ez így jó, akkor legyen így. Mert a szervezete sokkal jobban tudja, mint az anyja, hogy mennyi és milyen táplálékra van szüksége. Senkit nem akarok rábeszélni a gyümölcsreggelire, csak mondogatom: talán jó lenne egyszer-kétszer kipróbálni.

SA 2008.09.11. 19:32:30

Elolvasam! Munzlinger doktornőnek üzenem, hogy jöjjön el bármelyik baranyai lecsúszó környék iskolájába. Üljön be egy osztályba. Figyelje a gyerkeket. Azokat a kicsiket is, akik szerinte nem igénylik a reggelit. Égbekiáltóan szembetűnő az otthon nem reggelizők kisebb tanulási teljesítménye! Legtöbbjük sovány, sápadt, aktivitásuk szélsőséges, a hiperaktív és a betegesen csendes közt váltakozik rapszodikusan. A figyelmük ingadozó, egy percnél nem hosszabb. A komolyabb feladatok elől kitérnek. Sokan sápadtak, rosszul lesznek. 12 óráig nem bírják, pedig a doktornő szerint ez természetes. A kakaóprogrammal jelentős javulást értünk el! Ez nem pipetta! (Egyébként, amire hivatkozol kísérletekre sem pipetta reggeliztetésével történt, hanem emberekével. Sokkal kevésbé laborszagúak ezek a kísérletek, mint azt hinnénk!)

SA 2008.09.11. 19:48:17

Természetesen ezzel nem mondtam, hogy ne gyümölccsel kezdjétek a napot! Egészségetekre! Nem kételkedem, hogy Nektek ez jó! De nincsenek szabályok, aki eltér tőletek, még lehet, hogy ő is jól teszi. Még a pipetták sem egyformák, ha jól emlékszem boldogult vegyészkoromra.

Alíz 2008.09.11. 19:53:22

Hajrá! De gyanítom - mivel "lecsúszó környéket" említ -, hogy azok a gyerekek nem csak nem reggeliznek, de ebédet és vacsorát is rendszertelenül fogyasztanak. Ez nem jellemző a lányomra. A tanulási teljesítménye sem romlott azóta, mióta nem reggelizik, vagy csak almát eszik. Abban az időszakban sem volt jobb tanuló, amikor még kakaót ivott. Ezek tények és megfigyelés. Semmi egyéb. De mindenkinek joga van a saját véleményéhez...

SA 2008.09.11. 20:39:31

Valóban! Az enyémek is tények, megfigyelés. De nincs ellentmondás, mert mindkettő lehet igaz, hisz két pipetta sem egyforma. Megfigyelésem, hogy egy elenyészően szűk, inkább lumpen, mint szegény réteget nem számítva reggelit és vacsorát minden család fogyaszt. A szegénység a kevesebb hússal korrelál. Tészta, házi kenyér, sült paprika, hamisgulyás, rengeteg vadon termő vagy gondozást nem igénylő házigyümölcs nyersen, főve, levesnek, de még főzeléknek is. Csicsóka, bab, sóska. Ezekkel kínáltak a héten. Én nem tudok olyan családról, ahol nincs ebéd és vacsora.

SA 2008.09.12. 08:08:57

Elírtam: ebéd és vacsora van minden családban. Gasztroenterológussal beszélgettem: a ermészetes az üres (azaz egészséges ember esetén csak gyomorsavat tartalmazó) gyomorra a kiadósabb lúgos vagy semleges kémhatású reggeli. A szervezetünk képes átállni a gyümölcs reggelire is, hozzá lehet szoktatni. Meg vannak annak IS az előnyei, viszont a tanítványaimnak nagyon nem ajánlja. Nem a szociális helyzetük miatt, hanem az iskolai terheléshez energia és nyugodt emésztés kell. Tehát valóban mindkettőnknek igaza van, és ez így jó!

Aranyhal 2008.09.12. 08:21:19

Reggeli az gyümölcs...szerintem is, és nagyon jó élettani hatása van.
süti beállítások módosítása