Sonkás kelbimbó – azon melegében

A „főzzünk az évszaknak megfelelő hazai alapanyagokból” jelmondatom szellemében a múltkor feltaláltam a joghurtos kelbimbót. (lásd: pszichowellness. hu) Gondoltam, a vendégség alkalmával ezt is előadom, de leszavaztak, mondván, ez nem tartozik a nálunk hagyományosan készítendő élek közé. Nos, így megmaradt a kelbimbó. Ma reggel meg hogy-hogy nem (egyébként úgy hogy http://fuszereslelek.blogspot.com/), rátaláltam egy kelbimbós receptre (http://www.praktikaksokgyerekhez.blogspot.com/), meg arra, melyből a szerző a magáét kialakította (http://agifoz.blog.nlcafe.hu/index.php?view=bejegyzes_oldal&bejid=78968). Nos, mivel az itthon lévőkből egyiket sem tudtam szó szerint elkészíteni megalkottam a magam változatát. Íme:

A kelbimbókat (torzsavég levágása után) negyedbe vágtam, (a kisebbeket csak félbe), majd zúzott fokhagymával, sóval borssal, őrölt köménnyel ízesített olajba belekevertem. (A sóval nagyon csínján bánjunk, mert a sonka is sós, akár egészen elhagyható a só. Könnyebb beletenni utólag, mint kivenni belőle. :) ) Egy magas oldalú tepsit (van ennek külön neve?) vékony (nyers) füstöltsonka szeletekkel kibéleltem, erre tettem a fűszerezett kelbimbót, és tejföllel bőven megkentem a tetejét, vöröshagymát karikáztam rá, és beborítottam sonkaszeletekkel. És végül – mivel a receptelőzményben olajos mag is volt -, szórtam rá pár diógerezdet (mivel éppen ez volt itthon.) 200 fokra előmelegített sütőbe tettem. Amikor a fölső sonkaszeletek megpirultak (20 perc múlva), levettem őket, de a többit bent hagytam, s addig sütöttem (újabb 20 perc) amíg a hagymakarikák is megpirultak. Az utolsó percben visszatettem a tetejére a sonkát, hogy újból átmelegedjen.

Lehet, hogy furán hangzik, de a tegnapról maradt káposztasalátát ettük hozzá. Nekem nagyon ízlett, és ezért most azon melegében meg is örökítem itt. Tudom, hogy képpel együtt lenne hiteles, de még mindig nincs digitális fényképezőm, sőt a telefonom sem alkalmas erre a műveletre. De ami késik, nem múlik.)

Hozzávalók: füstölt sonka, kelbimbó, olaj, fokhagyma, só, bors, őrölt kömény, tejföl, vöröshagyma, dió.

Szerző: empszi  2008.12.13. 12:44 17 komment

Címkék: én

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr985913290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SA 2008.12.13. 13:44:10

Na végre, visszatértek a blogba a receptek! Egyébként a brassica fajok egy fogásban történő szerepeltetése blaszfémia! Nem csak káposztaféléket (kelbimbó káposztasalátával - leírni is rossz!), hanem a mustárokat, repcét és a tarlórépát sem szabad egybeenni velük! Ez most nagy csalódás! És ezt nevezed "szétválasztós diétának? :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Nem tudtam, hogy Jenci a fiatalabb. Te ifjabbnak nézel ki, mint aki egy évvel idősb nálam, Jencit meg évekkel ezelőtt láttam csak. Ezek után a kézenfekvő kérdés: a francia "nyanyák" mennyi idősek? :D:D A franciatudásodat meg azért tartottam magas szintűnek, mert az előző autóm nevét egyedül Te tudtad helyesen ejteni. Ahhoz képest, hogy van egy diplomám a toursi egyetemeről, a tudásom a department szóval szinte kimerül. (Volt tolmács.)

SA 2008.12.13. 13:48:51

Nyomj egy Ctrl+A-t, amikor a blogod van a képernyő előterében. Olvasd el, ami a címsor alatt megjelenik!

M 2008.12.13. 13:49:52

"Egyébként a brassica fajok egy fogásban történő szerepeltetése blaszfémia!" Sosem mondtam, hogy művelt vagyok, ez abból is látszik, hogy ezt a mondatot egyáltalán nem értem.

M 2008.12.13. 13:52:07

Tudom, hogy ott van az a mondat, én írtam oda, csak azt nem tudom, hogy miért szürke betűkkel íródott a szürke háttérre. Nem tudom megváltoztatni.

2008.12.13. 14:56:26

Magyarázat: Brassica: káposzták nemzetsége, mint káposztaszerű zöldségek, többféle mustár, repce, tarlórépa (konkrétan: bimbóskel, fejes káposzta) Fogás: egy étkezés egyszerre fogyasztandó egysége (konkrétan: sonkás kelbimbó káposztasalátával) Blaszfémia: istengyalázás (konkrétan két vagy több káposztafélét egy fogásban enni. Jó hogy mustárt, repceleveleket, meg tarlórépa gyökeret nem tettetek rá!) Tréfán kívül: a káposztafélék levelük magas rosttartalma mellett még olyan anyagokat is tartalmaznak, amik az emésztést nehezebbé teszik. Ezért tettél hozzá sonkát, tejfölt, stb-t, hogy kiegyenlítsd az emésztési terhelést. A saláta ezt újra felborította. A másik problémám az, hogy tejfölös ételekhez sem szokás salátát enni, mert a kétféle savanyú is üi egymást. Namármost, ha hétvégén ebéd után egyet pihentetek, ez nem probléma, de mondjuk egy ilyene után dolgozni nem lehet. A siklósi kórház boldogult igazgató főorvosa mesélte, hogy egy betege kposztát evett káposztával, és mire kiért szirénázva, belehalt. Elakadt a belében. Írasd át a fiaiddal a betű nagyságát, kövérségét és színét. Valami kódokat kell hozzá tudni.

SA 2008.12.13. 14:59:05

Én vótam az előző komment. Lemaradt a nevem, jelem.

M 2008.12.13. 15:25:57

Háát, Anti, én ezt nem tudom. És soha nem táplálkoztam tudományosan. Én az érzékszerveimre és a tapasztalataimra hallgatok ebben a kérdésben. És nem tudom, mi a különbség aközött, hogy valaki káposztát eszik káposztával vagy, ha két tányér káposztát eszik. Az meg hogy mit "szoktak" enni, véleményem szerint, csak egy igen zárt közösségre értelmezhető. Más-más közösségekben mást és mást szoktak. Nekem jól esett a sonkás kelbimbó mellé megenni a maradék káposztasalátát. Anyám is evett hozzá, viszont Sanyi nem. De ez engem egy csöppet sem zavart. Nálunk nincs kötelező egyenétkezés. Nem kötelező ezt enni, ha valaki nem kívánja. A tejfölös ételhez ne együnk salátát mert nem illik össze, ez meg eléggé babonagyanús dolog. Mert akkor mi van a tejfölös uborkasalátával és a tejfölös fejes salátával? Én nagyon szeretem a különböző növényeket és a különböző ízesítéseket összeenni. De nem mondom, hogy más is tegye ezt. Mindenki olyanokat egyen, ami jólesik neki. Ha figyelünk magunkra, ez kiderül. És mindenki más. Én nem szeretem, ha igazodnom kell ésszerű indokot nélkülöző szokásokhoz. Amit én lehetőleg eszek össze, az a magas állati fehérje és a magas szénhidrát tartalmú ételek. Ezek együttes fogyasztásától ég a gyomrom. De ha más ez épp ellenkezőjét tapasztalata, éljen aszerint. Én az ételtársításra figyelő étkezést ajánlom. Szóval a FIGYELEM a kulcsszó.

M 2008.12.13. 15:30:19

Kimaradt egy NEM!!! Tehát, amit én lehetőleg NEM eszek össze, az a magas állati fehérje tartalmú és a magas szénhidrát tartalmú ételek.

SA 2008.12.13. 15:59:43

Semmi tudományosat nem írtam, egyszerűen az érzéseimet, tapasztalataimat írtam meg. A két tányér káposztás kaja az két tányérnyi sonka, tejföl stb is. Arányosan. (Aranyosan) A tejfölös salátához nem teszünk ecetet, így nincs kétféle sav (tejsav és ecetsav, és ez akkor sem tudományos, hanem érzés és tapasztalat, ha acidum aceticumnak és acidum lacticumnak írtam volna). Van szűkebb és tágabb kulturálisan meghatározott (determinált :D) oldala annak, hogy mit mivel eszünk, eszerint változik országok, tájak, családok ízvilága, de az emészthetőség biológiai adottságai fajunkra egyformán vonatkoznak. Egyébként semmi bajod nem lett, gondolom, csak kicsit nehezebben emésztetted meg, talán észre se vetted. Eyébként sokan kávéznak ebéd után, hogy a nehezebb emésztés ne álmosítsa el őket. Én spec. nem bírom a kávét, ezért egy ilyen káposztás ebéd elaltat. Ne egyél össze magas rosttartalmút sem. Egyébként a "jól esik" érzése az embernél gyakran túlszalad. Tőled tanultam ezzel kapcsolatban, hogy csak úgy, mert jól esik, ne együnk. Nem írtad meg, hány évesek a francia csajok!

ev 2008.12.13. 16:25:40

A tejfölös salátához igenis teszünk ecetet.

SA 2008.12.13. 16:33:50

Tegyél nyugodtan. Én pl. citromot csepegtetek az ecetes paprikasalátára. Az is kétféle sav, üti is egymást, de mégis teszem. Semmi sem tilos, csak van, amit a szervezetünk jobban megszenved. A blaszfémia szó után egy egész sor szmájlit írtam ám! Nézzétek csak meg!

Alíz 2008.12.13. 20:25:50

Szerintem, ez így teljesen rendben van. Már miért ne lehetne a kelbimbót - ami ugye édeskés - összeenni a káposztasavanyúsággal?! S hogy a tejfölös ételekhez nem tanácsos savanyúságot enni, az egyszerűen badarság. Mondok egy példát: a tejfölös csirkepaprikás mellé szerintem mindenki eszik valami savanyúságot. Meg sem tudnám enni nélküle...

SA 2008.12.13. 22:12:17

Tekerjetek már vissza az első kommenthez! Az a sok :D azt jelenti, hogy nem kell komolyan venni. Valóban vannak biokémiai szempontból összeférhetetlen ételek, de az emberi szervezet egy kis fáradtsággal leküzdi. Egyetek nyugodtan mindent össze mindennel, ami jól esik! Én pl. a hetvenes években nagyon kívántam a pick szalámit tejcsokival. Ma már nem is olyan nagy szám. Vagy ott van a borsos puding. Kostoljátok meg! És még sorolhatnám. Pl. minden reggel szalámis kenyeret eszem minden falat után egy korty főzött kakaóval. Kicsit korog is tőle a gyomrom, de az a napi egyórás munkajárás közben az autóban valaminek ébren kell tartania. Szóval: :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:

oximoron 2008.12.14. 00:46:28

M! ezt a kajat felvettem a miharamabb kiprobalandok listajara! :) A Frankhonbol idelatogatok vendegul latasaert pedig hatalmas vallveregetes! B. S. franciatudasahoz ketsegem nem fer, de a tiedhez sem. nem is ertem miert szerenykedsz. :)

Ircsike 2008.12.14. 05:23:46

Nagyon egeszseges es izletes a kelkimbo, en is nagyon szeretem. Remelem a Jezuska szabadidejeben blogokat olvasgat es meglesz a digitalis fenykepezo. Gyonyoru gyertyagyujtos vasarnapot kivanok Neked sok szeretettel!:)

Alíz 2008.12.14. 08:29:55

Hát szerintem a jó gyomor mindent megemészt. Ám, a mit mivel eszünk össze, illetve nem eszünk össze legfőképp társadalmi, családi és egyéni szokások kérdése. Aztán egy kis odafigyeléssel mindenki megtapasztalhatja, mitől fordul fel a gyomra, vagy mitől lesz savtúltengése. Nekem például felfordul a gyomrom attól a kitudjamibőlkészített hamburgertől, amit már nálunk is minden utcasarkon árulnak. És legfőképp azért, mert a zöldségsaláta, mustár és ketchup keveréket az én gyomrom nem emészti. Nálam vagy mustár, vagy ketchup, vagy zöldségsaláta, de a három együtt sehogyan sem jön be.

Manólány 2008.12.16. 05:34:15

Nagyon jl hangzik, de Manópapa nálunk valószínú nem dijazná. Pedig sok van a kertbe. Nem baj, majd Manócskával megesszük.
süti beállítások módosítása