Ne hagyd szó nélkül!

 

A kialvatlanság is hizlalhat

A kellő mennyiségű és minőségű alvás éppen úgy feltétele az egészségnek, az ideális testsúlynak, mint a kellő mennyiségű és minőségű levegő, víz és táplálék.

 

Olvastam olyan kutatásokról is, melyek azt vizsgálják, hogy van-e összefüggés a túlsúly és az ember folyamatos kialvatlansága között. Azért hiszek azoknak az írásoknak, melyek erre igennel válaszolnak, mert a saját tapasztalatom is az volt, hogy bizony van összefüggés. Azokban a túlhajszolt években, amikor számtalan felesleges kilómat összeszedtem, igen jellemző volt rám a kialvatlanság, az állandó fáradtság. És amikor több erőre lett volna szükségem, mint amennyi éppen volt, először mindig arra gondoltam, hogy valamit enni kellene. (És ezt a gondolatot, szinte kivétel nélkül tett is követte.) Egészen biztos, hogy az elégtelen mennyiségű alvás – számtalan egyéb egészségkárosító hatása mellett – nagyobb éhségérzetet is okoz.

Egy felnőtt embernek napi átlag hét-nyolc óra alvásra van szüksége ahhoz, hogy a szervezete el tudja végezni mindazt a feladatot, melyet akkor kell elvégeznie, ha alszunk. Ekkor ugyanis gyógyulunk, regenerálódunk („újraképződünk” ) fizikailag, szellemileg, érzelmileg is. Az alváshoz káros téveszmeként kapcsolódik az, hogy lustaság. A „pörgős” emberek gyakran lecsípnek egy-egy kicsit az alvásidejükből, s ráadásul még büszkék is rá, hogy „nem pocsékolják az időt” ilyen „felesleges dolgokkal”. Pedig az alvás olyan fontos, mint a lélegzés.

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy az alvásnak nemcsak a mennyisége, hanem a minősége is fontos. Az alvóhelyünk legyen tiszta, biztonságos, kényelmes, tiszta levegőjű csendes, megfelelő hőmérsékletű (a túl meleg nem jó, de megfagyni sem kell). A kellő alvásra fordított idő sokszorosan megtérül, hiszen csak a pihent katona eredményes a harcban.

Szerző: empszi  2007.08.03. 07:15 15 komment

Címkék: alvás egészség ideális testsúly

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr155913723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lazac 2007.08.03. 07:48:55

hi-hi...az alvás az, amit pofi módon tudok művelni.:) Este elég korán lefekszem olyan 10 óra magasságában,, reggel 5-kor kelek. Hétvégén ha tehetem délutánonként mindig szundikálok egy keveset. Ebben a kélrdésben teljesen elégedett vagyok magammal.:)

Mandula 2007.08.03. 15:19:14

Igen, az alvás egy nagyszerű dolog, csak hát ebben a rohanó világban sose alszik annyit az ember amennyit szeretne, vagy kellene. :(

Mandula 2007.08.03. 15:21:11

Ja, azt elfelejtettem (mert nem alszom eleget) leírni, hogy a kis állatka a képen nagyon gyönyörű és édes. :)

Blue Ocean 2007.08.03. 16:02:33

Hmmm...akkor lehet ez az oka?:-)

Ircsike 2007.08.03. 17:56:12

En ujra itt....... meseszep hetveget Neked!:) Hamarosan visszaolvasom a sok hasznos bejegyzest, mert szeretnek okulni es tanulni belole.:)

Vica 2007.08.03. 18:38:55

Valamit én is olvastam arról, hogy a kevés alvás túlsúlyhoz vezethet. De nem ilyen egyszerű volt az összefüggés (nem alvás -> fáradtságérzet -> evés), valami élettani okról írtak, sajnos nem emlékszem rá jól, az energiaháztartással kapcsolatba azt hiszem, zsíranyagcsere? valami ilyesmi rémlik.

M 2007.08.03. 18:46:35

Vica! Nyilván igazad van. Én is írhattam volna tudományosabban, de nem sok érteleme lett volna. Arra sem emlékezne holnap senki. Meg végül a biológiai ok mindegy is. Nekünk hétköznapi halandóknak bőven elég annyit megjegyeznünk, hogy ezzel is számolnunk kell.

M 2007.08.03. 18:47:33

Ircsike! Szeretettel köszöntelek újra köztünk.

M 2007.08.03. 18:49:14

Blue, próbáld ki, hátha tényleg. :)

M 2007.08.03. 18:52:37

Mandula! Sok szeretettel köszöntelek nálam! Tudom, hogy úgy van, ahogy mondod, de azért törekedni kell. Szerintem is nagyon aranyos. Egy kicsit tétováztam, hogy illik-e ide, de nem tudtam kihagyni. :)

M 2007.08.03. 18:56:41

Lazac! Ez látszik is rajtad, mert azért az alvásnak sokféle hatása van. És ez nem kevés. S minél több jó dolgot meglátunk magunkban annál könnyebbek lesznek a nehezebbek is.

Vica 2007.08.03. 19:24:44

Kedves M! Ja, igazad van, tényleg úgyse jegyezné meg senki (annyira se, mint én :-)), amit meg írtál, az teljesen közérthető és elfogadható. Így elegendő is. Csak nekem ez ugrott be, mert összeolvasok mindenfélét még ma is. Annyi változott, hogy kicsit kevésbé emlékszem pontosan, kicsit kevésbé tudom, hol olvastam, sajnos. Bár ennek remélhetőleg nem az agyam zápulása a fő oka, hanem a nagyságrendekkel nagyobb információdömping :-))

M 2007.08.03. 19:30:38

Vica! Én is ebben reménykedem! :)

Judy 2007.08.07. 00:02:38

na ezt azédi-bédi cicát én is hazavinném

M 2007.08.07. 08:56:22

Judy, vigyed! Így virtuálisan tudom adni! :)
süti beállítások módosítása