21. Poszttraumás stressz

Ettől jobban szenvedtem a műtét után, mint a fizikai fájdalomtól. Néha iszonyatos erővel tört rám valami rettegésszerű érzés. Nem valamitől féltem. Olyasmi volt inkább, mint a zuhanás a hullámvasúton vagy a váratlan mélyvíz, és valami furcsa szorítás a gyomrom magasságában, körbe a testemen. Mikor megpróbáltam képpé formálni az érzést, mégsem levegő képe lett, és nem is víz, hanem tűz.

Ahogy mondtam, a műtét előtti szörnyű fájdalmaimat – amikor a gyógyszer már nem hatott - igyekeztem úgy csillapítani, hogy elképzeltem a fájdalom színét, alakját, és ezt átrajzoltam, átszíneztem. Megpróbáltam ezt ezzel az időnként iszonyatos erővel rám törő feszültséggel is. Nagyon különös kép lett belőle. És mindig ugyanaz. Mintha a gyomrom magasságában, hátul a gerincemből törtek volna előre kormos lángnyelvek, olyan alakúak, melyeket bukósisakokra szoktak rajzolni. Ha megvan a kép, akár feszültségé, akár fájdalomé, ezt már én alakíthatom, ahogy tudom, hiszen az én fantáziám. Olyanná rajzolhatom, amit jobb elviselni. A lángokat is el lehet halványítani, eltávolítani, igaz, eloltani nem mindig sikerül.

Oldja a feszültséget – ahogy a fájdalmat is csillapítja – ez a képalkotó módszer, de ezzel együtt elég nehéz ezt csinálni, önfegyelmet igényel, és fárasztó is. De sokszor ez volt az egyetlen megoldás az enyhülésre. Bár egyik este, amikor igencsak rosszul voltam ettől az éréstől, egy nővérke megértően ott maradt velem egy kicsit, beszélgettünk, és jobb is lett. Aztán kért nyugtató injekciót nekem az orvostól, kaptam is, de ez nem volt jó. Éjszaka újból előjött a feszültség, igaz tompábban, de nem volt annyival tompább, mint amennyivel a kába állapotom miatt tehetetlenebb voltam vele. Nem is kértem többet nyugtatót.

Azóta már sokat enyhültek és ritkultak ezek a feszültségrohamok - az egyik orvos mondta, hogy ez poszttraumás stressz, s el fog múlni –, de azt hiszem, a testem gyorsabban gyógyul, mint ez a pszichés sérülés.

Szerző: empszi  2007.10.27. 18:21 8 komment

Címkék: képtelen

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr625913659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rosslyn 2007.10.27. 18:43:59

Gyöngyike, nagyon erős vagy! Igaza van az orvosnak, biztosan túl leszel ezen is hamarosan. Sokat gondolok rád!

skyppy 2007.10.28. 03:58:40

..M...erről a feszültségoldásról most hallok először... remélem eszembe jut,ha szükségem lesz rá...neked minden jót kívánok,és írj még,mert szeretem olvasni....megnyugtatnak...:-)))

Kiskakukk 2007.10.28. 12:53:42

Furcsa módját választottad a fájdalomcsillapításnak. Egyszer én is megpróbáltam koncentrálni arra, hogy összegyűjtöm a fájdalmat, aztán "kidobom" magamból, de ez az igazi fájdalomnál nem segít. A posttraumás stresszről én nem hallottam és nem is éltem át. Pedig némelyik műtétem (térd, gerinc) után komoly fájdalmaim voltak. És a térdműtétem után 100 napig csak mankóval járhattam, mert úgy volt benne egy csavar, hogy nem volt szabad rálépnem, amíg ki nem veszik. Nem mondom, a 100. napra kissé ideges voltam. Biztos lehetsz benne, hogy pár hónap múlva nem is fogsz a betegségedre gondolni.

M 2007.10.28. 17:09:50

Rosslyn, a sok jószándékú rám gondolás eddig is nagyon sokat segített! :)

M 2007.10.28. 17:12:16

skyppy, írok, írok. engem is megnyugtat. :)

M 2007.10.28. 17:22:54

Kiskakukk, te valami veszélyes sportot űzöl, hogy ilyen műtéteket gyűjtöttél be? Azt hiszem, a műtét előtti hét miatt van ez a "dilinyóm". Az nagyon kemény dolog volt, nagyon kifáradtam idegileg is, abban, ahogy tartottam magam, állandóan koncentráltam, hogy kibírjam, azon túl, hogy fizikailag is teljesen kimerültem. Nagyon nehéz volt. Aztán meg az volt iszonyat, amikor rájöttem, hogy mi is volt velem. Nem akarom túldramatizálni a dolgot, de ilyen gondolataim voltak, hogy "napokig magamban hordtam a halált..." hú, de nem akarlak ilyesmivel terhelni . Tudom, hogy elmúlik. Már nagyon sokat javult.

Lazac 2007.10.28. 18:03:20

Én ismerem ezt a módszert...Diomján Laci tanította Ak-on. nekem a fejfájás elmulasztásánál jött be,...és akkor segített amikor 5 napig feküdtem a neurológián és senki nem tudtam mi a bajom.Sztem akkor én magam gyógyítottam magam, mert orovos gyak. rám sem nézett.%confused%

Ircsike 2007.10.30. 14:51:46

Remelem soha tobbet nem lesz ilyenben reszed!
süti beállítások módosítása