Céklatokány

Alíz reggel megkérdezte, hogy mit főzök ma, úgy gondoltam, a választ ide is megírom, hátha valaki mást is érdekel. Az én főzési szokásaimat alapvetően befolyásolja, hogy van két Budapesten tanuló egyetemista fiam, s ha ők hazajönnek hétvégre, akkor azt főzök, amit kérnek. Ma Ferenc van itthon. Ő tejfölös tokányt kért orsótésztával (előtte csirkeleves, utána meggyes kakaóslepény volt.). A húsos tésztákat én már egy ideje kerülöm, én már ugyan fogyni nem akarok, de azért figyelek az ételtársításra, mert éppen ezzel a szokásommal szűnt meg az ezelőtt évekig meglévő makacs gyomorégésem. S bizony, bizony, ha egy-egy nagy vendégség alkalmával egy étkezés alatt eszem mindenféle húsokat és süteményeket is, újból ég a gyomrom. Ezért igyekszem a hús-tészta párosítást kerülni. A mostani helyzetemet még az is cifrázza, hogy már néhány éve a nagyböjt negyven napját hús nélkül eszem végig. Tehát, most nem a húshoz kerestem a tészta helyett zöldségköretet, hanem a tésztához zöldégfeltétet. Mivel most éppen cékla volt itthon, céklatokányt készítettem magamnak az orsótészához. Ez a következőképpen néz ki.

Hozzávalók: Nyers cékla, vöröshagyma, olaj, só, bors, őrölt kömény, tejföl, ecetes torma. A céklát meghámoztam, s kb. 1 cm-es kockákra vágtam. A vöröshagymát összeaprítottam, kevés olajon sóval kicsit megdinszteltem, majd hozzáadtam a céklakockákat. Kevés vizet öntöttem rá, és fedő alatt pároltam. Őrölt borssal, őrölt köménnyel ízesítettem, s időről időre pótoltam a kis vizet, addig, amíg a cékla is megpárolódott. Tejfölt kevertem hozzá, majd amikor levettem a tűzről még esetes tormával ízesítettem.

A családtagjaimnak is ízlett, bár mondtam nekik, hogy csak kóstolót kapnak, mert nekik ott van a tejfölös tokány. :) A húslevest kihagytam a húsnélküli vállalásom miatt, és mivel nem volt kedvem hús nélküli levest külön főzni magamnak, ez számomra egy levestelen vasárnap lett. Viszont a kakaóslepényt nem hagytam ki! :)

Szerző: empszi  2009.03.01. 14:15 6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://empszi.blog.hu/api/trackback/id/tr905913247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manólány 2009.03.02. 05:58:51

Érdekes a céklatokányod. Tisztellek, hogy van még ergiád csak magadnak külön főzni. Legyen szép a heted.

Lazac 2009.03.02. 06:04:29

Nagyon jó lehet a céklatokány...és ötletes is...én sem párosítok...igyekszem külön-külön enni, mert nekem is sokkal könnyebb így.

SA 2009.03.02. 15:49:50

Ugyanez jó tökkel vagy paprikával is, akár tejföl nélkül is. Felénk falun ezek nyári kaják voltak kisebb-nagyobb módosításokkal, pl. bors nélkül. Szenmártonban köret helyett lapős kenyeret (pünyát) sütnek hozzá. A cékla is érdekes növény. Akár csak a cukorrépát vagy a mángoldot, a marharépából (Beta vulgáris) nemesítették ki nem is olyan rég. A fehér sárgarépára már nem emlékezhetünk, mert az száznál is több éve terjedt el, de a céklás ételek fehér marharépából készítésére még emlékszem. Aztán egy-egy céklagyökérdarabbal pirosították, cukor helyett eleve cukorrépát tettek bele. Még kb. tíz éve még mi is fehér "céklasalátát" csináltunk (amióta nem potyognak a királyegyházai kanyarban a túlpakolt teherautókról a cukorrépa darabok, céklát vetek a kertben). Kijevben is fehér volt a borscs, ami céklaleves. A piros színanyag nagy része fel sem szívódik, viszont az a része, ami a sejtemésztésig eljut, nagyon egészséges. A paradicsom és a sárgarépa színanyagához hasonlóan megköti a rákkeltő anyagokat.

Alíz 2009.03.02. 16:24:32

A román konyhában nagyon elterjedtek a különféle zöldségekből készülő tokányok. Ők azonban hagyma-paprika-paradicsomból készülő pörköltalapba rakják a kockára aprított padlizsánt, tököt, krumplit, zöldpaszulyt, zöldborsót. És az így készülő tokányokat puliszkával fogyasztják. A céklás változatot nem ismertem mostanig, de ki fogom próbálni.

M 2009.03.03. 21:15:23

Manólány, nem nagy ügy. Nekem ízlett, de én nagyon szeretem a céklát. Anti, miket meg nem tudok tőled már megint! :) Alíz, én meg a többit fogom kipróbálni, amiket írtál.

SA 2009.03.03. 21:39:31

De ugye azt nem tőlem tudod, hogy aki céklát eszik, az ... hogy is írjam ... pirosat kakil?
süti beállítások módosítása